Walka z tempomatem

Sprawy związane z elektryką, schematy itp.

Moderators: SURU, Moderator

User avatar
wazzabii
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 612
Joined: 2009-02-07, 10:26
Location: UK

Walka z tempomatem

Post by wazzabii »

witam,
otóż mam problem z tempomatem, mianowicie nie działa - to tak z grubsza :rotfl:

dzięki instrukcji w języku angielskim, która jest wrzucona na serwer ftp (dzięki Staszek za namiary)
(konkretniej chodzi o ten serwer http://forum.safrane.pl/viewtopic.php?t ... =ftp+kasio ), a plik nosi nazwę safrane_eng.pdf
doszedłem do wniosku iż uwalona jest pompka.
Na domiar tego po wymontowaniu ów pompki i rozłożeniu jej na czynniki pierwsze mym oczom ukazała się rdza na jednym z elektromagnesów. Niby całość wodoszczelna, a jednak woda się dostała - brak nadkola prawego...


sterownik tempomatu znajduje się pod siedzeniem pasażera, aby go odnaleźć, należy fotel przesunąć na maksa do przodu, podwinąć dywanik i odkręcić 2 śrubki torx, unosimy plastikową pokrywę i mamy taki oto widok

Image

sterownik trzyma się na jednej śrubce torx, jest to te czarne pudełeczko po lewej stronie
na zdjęciu już wykręcone

Image


pompka od tempomatu znajduje się pod prawym reflektorem samochodu, żeby się do niej dostać trzeba zdemontować :
atrapę chłodnicy (4 plastikowe śrubki u góry, przy zamku od maski, reszta na zatrzaskach, najlepiej najpierw plastik, a później grill ponieważ on siedzi na 2 zatrzaskach które to trzeba lekko przydusić płaskim śrubokrętem, aby nie połamać, reflektory (jak ktoś ma spryskiwacze reflektorów to musi najpierw odkręcić reflektory (3 nakrętki na klucz 10, 2 z przodu, jedna z tyłu, lekko wyciągnąć reflektor, unieść i odkręcić 2 śrubki na klucz 10 od spryskiwaczy), osłonę spodnią silnika, nadkola, zderzak (2 śrubki na klucz 10)

konkretniej jest napisane w tym temacie, na którym to się opierałem przy naprawie cieknących spryskiwaczy

http://www.renaultsafrane.fora.pl/mecha ... i,811.html

(podziękowania dla kolegi heavenly za opis)

wtedy mamy takie coś

Image

a pompka znajduje się tutaj (trzyma się na 2 śrubkach na klucz 10)

Image

a konkretniej ze slajdu

Image

prosiłbym o pomoc, ponieważ na 77 i 78 stronie tego manuala mamy schemat elektryczny i opis elementów.

od strony 98 zaczyna się instrukcja jak diagnozować usterki w układzie tempomatu.
jechałem po kolei, wszystko było okey, do momentu na stronie 101 gdzie instrukcja nakazuje potraktowanie pinu 1 napięciem +12V.
Pompkę wykręciłem i otworzyłem, załącza się jedynie jeden zawór na elektromagnesie, a pompka nie działa. Gdy potraktuje silniczek pompki bezpośrednio napięciem 12V działa.
Co może być uwalone?
Bo jak sprawdzam napięcie na silniczku gdy daje 12V na pin 1, na + i - mam o dziwo po +12V, czyli różnica potencjałów jest 0 i silniczek nie rusza. Nic w środku również nie iskrzy.

mam kilka pytań czy silniczek może być sterowany różnicą od 0 do 12 volt - wydaje mi się to logiczne, zwłaszcza gdy naciskamy + na kierownicy który odpowiada wzrostowi prędkości o 1km/h, wtedy też silniczek nie musi się dużo obrócić...

prąd który płynie w momencie podania 12V na pin 1 jest znikomy (sprawdzałem amperomierzem), więc jestem skłonny wykluczyć zwarcie... chyba, że już coś jest sfajczone do końca..

miał ktoś podobny problem? lub jakąś solucję? :padam:

fotki pompki niestety nie mam, będę mógł wrzucić dopiero w piątek
"Live the dream" -John Z. DeLorean

1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
Dany

Post by Dany »

Troche dużo narozbierałeś ja u siebie wyciagnołem tylko reflektor byc moze że inny rocznik albo silnik pompke wymieniłem na nową po tym jak w aso stwierdzili że to jej wina że tempomat nie działał i co,dalej muj tempomat nie działa gdy wruciłem z pretensjami do aso stwiardzili iż ten sterownik pod siedzenim spytałem o cenę i usłyszałem364zł po wydaniu 580zł na pompke odpuściłem temat nie zawiele ci pomgołem ale życze powodzenia i jestem ciekaw rezultatu.
User avatar
wazzabii
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 612
Joined: 2009-02-07, 10:26
Location: UK

Post by wazzabii »

tak się składa, że naprawiałem przy okazji spryskiwacze więc zdjęcie zderzaka było kwestią 2 śrubek, bo reflektory i atrapę miałem już ściągniętą,
a że auto sprowadzone to sprawdziłem przy okazji podłużnice czy nie była bita
sugerowałem się instrukcją wyżej wymienioną

ja panowie "wew dizlu" mam pojazd, aczkolwiek sądzę, że da radę pompkę wcisnąć bez ściągania zderzaka, ale reflektor raczej bank...

ktoś podawał może +12V na pin 1 ? bo jak nie to będę musiał "pożyczyć" na chwilę safrankę ojca :rotfl:


p.s.

jeśli uda mi się ożywić tempomacik to może szarpnę się aby przetłumaczyć ów instrukcję z angielskiego na polszczyznę... bo widzę, że nie ja jeden "z ale bez" tempomatu
Last edited by wazzabii on 2009-11-16, 20:52, edited 1 time in total.
"Live the dream" -John Z. DeLorean

1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
szajbus0

Post by szajbus0 »

jak by co to mam takie tempomaty
User avatar
wazzabii
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 612
Joined: 2009-02-07, 10:26
Location: UK

Post by wazzabii »

wymieniłem pompkę pneumatyczną od tempomatu i ożył :)
jednak diagnoza była trafiona :cwaniak:
"Live the dream" -John Z. DeLorean

1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
Tommi.evo

Post by Tommi.evo »

Witam wszystkich....

Mam pytanie....
Jak uruchamia się tempomat...???? W mojej ph1 3.0 V6 12v próbowałem go uruchomić ale nie działa. Tak naprawdę nie wiem jak to odpalić i czy jest jakas kombinacja przycisków.
Po nacisnieciu przycisku przy dźwigni zmiany biegów zapla sie na nim kontrolka następnie naciskam przyciski na kierownicy i nic.....
Proszę o podpowiedz jak to powinno działać podejżewam ,że to nie działa ale chciałbym to dokładnie sprawdzić

Pozatym następne pytanie jezeli sie okaze ze nie działa to co moze byc niesprawne gdzie najpierw szukać usterki....???

Z góry dziękuje za odpowiedź
Last edited by Tommi.evo on 2010-02-20, 14:08, edited 1 time in total.
User avatar
Daroot
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 5646
Joined: 2009-02-07, 19:57
Location: Iława / Olsztyn
Contact:

Post by Daroot »

Kolego, najpierw zacznij od tego czy umiesz go uruchamiać. Jeśli nie będzie działał - to dopiero wtedy można myśleć o naprawie. Warto zajrzeć do instrukcji obsługi, jest gdzieś na forum, jak nie to mam na stronie TUTAJ

A tak na szybko, to po wciśnięciu przycisku koło dźwigni zmiany biegów, uaktywniasz system. Potem wciskasz lewy przycisk zewnętrzny na kierownicy i trzymasz go tak długo, aż pompka podpompuje i poczujesz że pedał gazu zacznie uciekać Ci spod nogi - wtedy puść przycisk.
Będzie utrzymywał zadaną prędkość. Reszta przycisków jest to zerowania zapamiętanej, prędkości, bądź wracania do niej po przyhamowaniu... Polecam instrukcję :)

Aha, tempomat działa od jakiejś prędkości, nie pamiętam teraz czy nie od 40km/h...
Last edited by Daroot on 2010-02-20, 14:13, edited 1 time in total.
Bywa że nie jestem szczery. Czasem zwyczajnie kłamię. Jestem próżny, pazerny, dbam tylko o swoje cztery litery. Bywam małostkowy, cyniczny i bezduszny - osądzam bez litości, bez serca i miłości
mlukas3
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 12
Joined: 2010-06-10, 20:37
Location: Piaseczno

Post by mlukas3 »

witam wszystkim,
na początku dzięki wazzabii za powyższą instrukcję, jestem właśnie świeżo po naprawie tempomatu i pierwszej jeździe z tą opcją,... chętnie się podzielę doświadczeniem - może jeszcze komuś się przyda, ale od początku:

kupiłem auto 2 lata temu z niedziałającym tempomatem (właściciel mówił że nie używał bo nie ma w Polsce gdzie) - ja sądzę że jest, szczególnie że tempomat działa już od 35 km/h a nie od 150 :P
po poczytaniu forum ślepo bstawiałem że winna jest pompka - przycisk przy skrzyni się świecił, bezpieczniki OK.

wyciąganie pompki tempomatu
- z całym szacunkiem dla przedmówców, ale odkręcanie czegokolwiek do wyciągnięcia tempomatu NIE JEST konieczne - mówię o mojej wersji nie wiem jak jest w innych, szczególnie w PH1 :)
chociaż sam już się brałem za lampę i grill, to przy próbie wyciągnięcia wtyczki elektrycznej z pompki temp., ów pompka sama wyskoczyła z 3 gumowych elastycznych kliników, na których jest przymocowana, oczywiście rękę trzeba wsadzić i powyginać ją troszkę.
- później zostaje tylko odpięcie rurki oraz kabelków od pompki i pokombinowanie jak tu ominąć te wszystkie instalacje i puszeczki - ogólnie po paru minutach się udało wyjąć to ustrojstwo bez łamania ręki :D

naprawa pompki
-po przeczytaniu powyższych postów wziąłem się za pompkę - raczej nie zamierzałem jej naprawiać bo nie czuję w sobie duszy elektryka/-onika, tak tylko chciałem ocenić czy dycha, podłączyć na krótko do aku i poszukać serwisu który to ewentualnie naprawi (oryginał około 600 stów a używek nie znalazłem).

po zdjęciu 2 plastikowych osłonek (owalnej oraz okrągłej) wziąłęm się za posprzątanie z grubsza wnętrza - postukałem w silniczek usunąłem piasek, różne nieczystości.

mój miernik elektryczny jakieś głupoty pokazywał więc nie zmierzyłem nawet czy prąd do pompki dochodzi. z początku odłożyłem pompkę i szukałem serwisu w okolicy od takich rzeczy

po kilku dniach podszedłem jeszcze raz i zacząłem podłączać na krótko prąd z aku w różnych kombinacjach, na pompce jest 5 pinów:
1i5 są zmostkowane i odpowiadają za masę (-), - przy moich próbach (-) z aku był cały czas pod 1 podłączony
2 - odpowiada za elektromagnes 1 (zewn.)
3- odpowiada za elektromagnes 2 (wewn.)
4 - odpowiada za silniczek pompki

u mnie 4 i 2 działały, po podaniu 12v na pin 2 załączał się wyraźnie elektromagnes 1 (a to chyba tylko o to chodzi), natomiast na pin 4 - pompka ruszaała ale ciśnienie było takie że prawie nie było, ale jak się później okazało to ten stan jest OK.
po podaniu 12v jednoczesnie na 4 i 2 ciśnienie troszeczkę wzrastało (miałem podłączoną rurkę i widziałem po mieszku od gazu)
z pinem 2 był problem - elektormagnes wewnątrz był zaśniedziały i nie załączał - coś było słychać ale bardzo cichutko.
postanowiłem troszeczkę go przeczyścić - wlałem trochę wd40, poskrobałem szczoteczką przedmuchałem, oczyściłem, delikatnie poruszałem tą płytką ruchomą na el-sie. Następnie złożyłem całość i wykonałem kolejne próby z aku - elektromagnes 2 ruszył - było słychcac już głośniejsze stuknięcia, a po podłączeniu 12v równocześnie na piny 2,3,4 ciśnienie zassało już porządnie miech! :rotfl:
wniosek z tego że tempomat działa chyba tak, że pompka kręci cały czas i w zależności czy od potrzeb przyspieszania lub nie załączają się turbo - czyli elektromagnesy.

przy włożeniu tempomatu pojawia się mały problem bo już nie jest łatwo wcisnąć go w te gumki które go trzymają - mi narazie się nie udało ale spróbuję później, a ostatecznie przyczepię do czegoś żeby się nie zgubił i tyle, podłączyłem wiązkę elektryczną i wężyk.

nie mogłem się doczekać porannego wyjazdu do pracy i próby. Mega radość jak tempomat trzymał prędkość i działał bez żadnego problemu :D
stała prędkość 50km, przycisk przy skrzyni włączony, jeden pstryk na V+ lub V- i działa!
myślę że będę go często używał na trasach - przy delikatnym obsługiwaniu gazu szafka odpłaca się sporo mniejszym zapotrzebowaniem na LPG :cool:
pozdr, łukasz
User avatar
wazzabii
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 612
Joined: 2009-02-07, 10:26
Location: UK

Post by wazzabii »

jak chcesz odkręcić pompkę to najlepiej wyciągnąć reflektor, a że zrobiłeś jak zrobiłeś to teraz trudno Ci ją zamocować, bo wyskoczyła z blaszki do której wchodzą gumowe kołki.

Pompki do tempomatu łatwo dostać za około 50PLN, trzeba jedynie pamiętać, że w ph1 były z 2 razy większe niż w ph2.
"Live the dream" -John Z. DeLorean

1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
mlukas3
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 12
Joined: 2010-06-10, 20:37
Location: Piaseczno

Post by mlukas3 »

zgodzę się że wygodniej jest wykręcić reflektor i grill, ale gdy się za to wziąłem to odpuściłem bo znając życie jakieś zatrzaski bym pewnie złamał :kwasny:

każdy zrobi jak woli ale na pewno warto wiedzieć że jest szansa wyjąc tempomat jednych ruchem ręki, powinien on wyskoczyć z elastycznego potrójnego mocowania, blaszka zostaje na miejscu (jest przykręcona na 2 śrubach)
Co do włożenia to przy moim drugim podejściu udało mi się także go włożyć z powrotem na miejsce. Pomogło kilka kropel oleju na każdą z gumkowych mocowań. Przed dociśnięciem należy upewnić się czy otworki są we właściwej pozycji.
piromanik

Post by piromanik »

koledzy a gdzie dokladnie znajduje się pompka tempomatu w phI 3.0v6?
Last edited by piromanik on 2012-04-19, 21:31, edited 1 time in total.
troja26

Post by troja26 »

Prawe nadkole pod kompem silnika.
maestropl

Post by maestropl »

sprawdz czy masz podpiety wezyk do gruchy przy przepustnicy. u mnie od momentu kupna nie działał, a okazało sie że wezyk sobie wisiał obok gruchy, sam chyba nie spadł ;)
kgb5

Post by kgb5 »

maestropl wrote:sam chyba nie spadł ;)
Raczej nie - trzeba się wykazać odrobiną siły, żeby go ściągnąć.
Safrankowicz

Post by Safrankowicz »

Mlukas3 od której strony wyciągałeś pomkę? od strony silnika czy po ściągnięciu nadkola?
piromanik

Post by piromanik »

Witam pod siedzeniem pasazera znalazlem tylko to http://tinypic.pl/pfnzyp7gcuku wiec jesli nie tu to gdzie szukac?

MAESTROPL w ktorym dokladnie miejscu jest ten wezyk bo mam przy przepustnicy duzo przewodow od gazu
Last edited by piromanik on 2012-04-20, 11:54, edited 1 time in total.
maestropl

Post by maestropl »

to wezyk podciśnienia, srednica zewnętrzna moze 8mm wiec nie pomylisz tego z niczym innym
piromanik

Post by piromanik »

oki a ten komputer gdzie znajde??
User avatar
Daroot
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 5646
Joined: 2009-02-07, 19:57
Location: Iława / Olsztyn
Contact:

Post by Daroot »

komputer od tempomatu ma napis MATRA, czarne pudelko
Bywa że nie jestem szczery. Czasem zwyczajnie kłamię. Jestem próżny, pazerny, dbam tylko o swoje cztery litery. Bywam małostkowy, cyniczny i bezduszny - osądzam bez litości, bez serca i miłości
piromanik

Post by piromanik »

ale gdzie go szukać bo nie mam w ogóle pojęcia....
Post Reply