Pochylenie skręconych kół przednich

Tematyka dowolna

Moderators: SURU, Moderator

Post Reply
artho
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 774
Joined: 2012-02-02, 08:00
Location: Kraków

Pochylenie skręconych kół przednich

Post by artho »

Hej!
Zastanawia mnie ciekawa rzecz, którą dostrzegłem przy skręconych kołach w niektórych samochodach (patrz np. Safi V6 24V) czy też wiele BMW, dość dobrze widać o co mi chodzi tutaj:
http://otomoto.pl/chrysler-300c-3-0-crd ... 49762.html (drugie zdjęcie).
Mam na myśli pochylenie koła, górna częśc jakby bardziej odstaje od dolnej. Od czego to zależy? Jakieś specyficzne zawieszenie?
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

Jak kolumna mcpersona jest pochylona do tyłu (góra cofnięta) to jest taki efekt.
To daje perzą przyczepność przy pokonywaniu szybkich zakrętów.
User avatar
matth
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 152
Joined: 2012-04-01, 16:35
Location: Poznań

Post by matth »

patrys4891, jeśli chodzi o ścisłość to pogarsza przyczepność w zakrętach. Najlepsza jest przy zawieszeniu wielowahaczowym, kiedy koło niemal zawsze ustawione jest pod katem prostym do drogi, niezależnie od pracy zawieszenia w pionie i skrętu kół.
<Pozdrawiam>
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

No to w jakim celu robili by takie pochylenia?
Jak masz koło pod kątem prostym i szybko bierzesz zakręt, to właśnie tylko jednym brzegiem opony ze względu na przechył auta, odkształcenie opony itd.
Nie jestem specjalistą, ale na logikę to po co by w tych lepszych samochodach stosowali to pochylenie???
User avatar
matth
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 152
Joined: 2012-04-01, 16:35
Location: Poznań

Post by matth »

patrys4891, a w jakich lepszych współczesnych autach z bardziej zaawansowanym zawieszeniem niż kolumna McPhersona zauważyłeś podobne zjawisko? Kolumna tej konstrukcji ma wiele zalet i niewiele wad. Jednak niezachowanie kąta pochylenia koła w stosunku do nawierzchni w skręcie to jedna z wad.

Jak bierzesz zakręt to samochód przechyla się przez to, że po jednej stronie zawieszenie jest zgniatane, a z drugiej rozciągane. Opony cały czas są prostopadle do nawierzchni - a przynajmniej taka jest idea. Przy skręconych przednich kołach tylko ich krawędzie trzymają Cię na drodze.
<Pozdrawiam>
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

matth wrote: a w jakich lepszych współczesnych autach z bardziej zaawansowanym zawieszeniem niż kolumna McPhersona zauważyłeś podobne zjawisko?
Mercedesy, bmw, chrysler z linku. Wiesz nie interesowałem sie tym tematem aż tak bardzo.
matth wrote:Kolumna tej konstrukcji ma wiele zalet i niewiele wad
Jakie to zalety i wady?
User avatar
matth
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 152
Joined: 2012-04-01, 16:35
Location: Poznań

Post by matth »

patrys4891, no tak, ale metka nie czyni produktu :) Mercedesy i Chryslery też mają McPhersony, bo przedni welowahacz jest drooogi.

Zalety zintegrowanej kolumny:
Tani w produkcji
Prosty w produkcji
Zajmuje bardzo mało miejsca
Wysoka trwałość
Możliwość zabudowania przedniego napędu

Wady
Nie trzyma geometrii kół w zbyt dużym zakresie pracy przez co auto nie grzeszy prowadzeniem.
Niska sztywność ogólna przedniego zawieszenia (stąd dokłada się rozpórki na kielichy itp).

McPherson zrewolucjonizował tanią motoryzację. Udało się zmontować przednie zawieszenie, całkiem niezłe i całkiem trwałe, zajmujące całkiem niewiele miejsca i umożliwiające wpasowanie przedniego napędu - który też jest tani. Przez lata wynalazek jest udoskonalany, ale dalej jest to rozwiązanie kompromisowe - dobre do masowej produkcji i jak widać się przyjęło :)
<Pozdrawiam>
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

no tylko to chyba nie jest odpowiedź na pytanie. Chodzi o to co daje takie pochylenie kół.
Przy wielowahaczowym zawieszeniu też można uzyskać takie pochylenie przednich kół przy skręcie, tylko czemu to służy?
User avatar
matth
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 152
Joined: 2012-04-01, 16:35
Location: Poznań

Post by matth »

Pytałeś o wady i zalety konstrukcji więc je podałem. Efektem ubocznym jest pochylenie koła, z którego wynika gorsze prowadzenie w zakrętach niż konstrukcji bardziej skomplikowanych gdzie można tego uniknąć.
<Pozdrawiam>
kgb5

Post by kgb5 »

Koło w każdym (chyba) aucie podczas skręcania "kładzie się". Wpływ na to czy "kładzie się" bardziej, lub mniej ma dobranie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i kąta pochylenia sworznia zwrotnicy.
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

Nadal pozostaje pytanie:
Co daje to pochylenie kół?
kgb5

Post by kgb5 »

Przy skręcie raczej nic, a nawet pogorszałoby właściwości jezdne, ale jest to "efekt uboczny" zastosowania większych wartości podanych przeze mnie kątów, które wpływają na komfort jazdy. Ale pamiętajcie, że podczas normalej jazdy z prędkościami rzędzu nawet 50-60km/h skręt kół jest bardzo mały i nie uzyskacie takiego wychylenia koła.
Post Reply