Przemyślenia co do strojenia.

Problemy, porady związane z instalacjami gazowymi.

Moderators: SURU, Moderator

Post Reply
User avatar
Daroot
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 5646
Joined: 2009-02-07, 19:57
Location: Iława / Olsztyn
Contact:

Przemyślenia co do strojenia.

Post by Daroot »

Dzisiaj miałem w końcu trochę więcej czasu, włożyłem sondę AFR w tłumik w espace, dla przypomnienia to silnik 2.0 turbo.
Generalnie jak dla mnie to silniki turbo trudniej się stroi niż wolnossące, szybko przechodzą w OL.

Ale od początku. Instalację dawno temu ustawiałem jeszcze bez sondy afr, wtedy jeszcze jej nie miałem. Ustawiłem najlepiej jak potrafiłem, mapy w stagu w miarę się pokrywały.

Dzisiaj poświęciłem 1,5h na testy i regulację. Moje spostrzeżenia:
Jak wiadomo, każdy silnik a raczej sterownik tego silnika benzynowego, pracuje w trybach open loop oraz closed loop. Dla przypomnienia, CL to tryb w którym ecu cały czas przygląda się czujnikowi tlenu, czyli popularnej sondzie lambdzie. W tym trybie ecu będzie cały czas dążył do lambda równej 1 czyli afr 14,7. Stechiometryczna mieszanka - wiadomo. Więc najgorzej ustawiona instalacja będzie po kalibracji w miarę chodziła. Oczywiście - odchyłka będzie skutkowała odstępstwami korekt krótkoterminowych cały czas, a w konsekwencji długoterminowych.
O ile mieszczą się w zakresie możliwości ECU, jest ok. Jeśli korekty wyjdą poza ten zakres - wywali po prostu checka na desce i nie będzie chciał jechać.

Przykład: Podczas pracy na benzynie, czasy pracy wtryskiwaczy oscylują w granicy 3,5ms. Przełączając na lpg, staram się aby czas długości wtrysku nie zmienił się - jestem w stanie to osiągnać, czy to patrząc na czasy, czy podłączając inny komputer aby odczytać właśnie korekty ecu.
Jeśli ustawiamy na pałę, chociażby dlatego że instalator nie ma pojęcia o regulacji lpg i mamy przy tym czasie wtrysku za ubogo, sterownik ecu wydłuży czas wtrysku benzyny (bo on nie wie że jedziemy na lpg) do uzyskania lambda równej 1. Oczywiście ecu notuje korekty, nic się nie dzieje jeśli ta odchyłka jest do 10% (przeważnie).

Zabawa zaczyna się gdy zaczynamy deptać pedał wyzwalacza mocy, na pewno przy WOT ale to zależy od producentów, różne auta różnie przechodzą w open loop. Wtedy ecu nie bierze pod uwagę wskazań czujnika tlenu, całkowicie go pomija. Leje paliwa ile ma zapisane w mapie, co nie ma żadnego pokrycia w pracy lpg. Na swoim przykładzie przekonałem się, że w open loop przy WOT mój espace miał ubogo, mimo że mapy w lpg pokrywały się. Straszne!

Podsumowując: Wszyscy ustawiają mapy, mało kto wie jak to powinno naprawdę wyglądać, oraz jak pracuje ecu.
W closed loop ecu będzie zawsze dążył do lambdy równej 1, więc ważne by zmieścić się w tych 10% odchyłce (oczywiście im mniej tym lepiej, z tym nie dyskutuję) i silnik będzie dobrze jeździł. CL to małe i średnie obciążenia.
W open loop należy stroić na afr, koniec kropka. Przypominam że open loop występuje przy butowaniu. W różnych autach szybciej lub później.

Oczywiście strojenie instalacji gazowej to nie tylko mnożnik czy afr, ale także korekty po temperaturze, doprecyzowanie korekty po obrotach. Zresztą, jest tego więcej, każdy ma swoje zdanie i swoje wie :) Ważne że dużo ludzi wie o co w tym chodzi, a kto nie wie to trzeba ich uświadamiać, żeby potem nie było ała, ale ten lpg to syf.

To tak z grubsza, bo lpg to temat rzeka.




Image
Bywa że nie jestem szczery. Czasem zwyczajnie kłamię. Jestem próżny, pazerny, dbam tylko o swoje cztery litery. Bywam małostkowy, cyniczny i bezduszny - osądzam bez litości, bez serca i miłości
dogbert
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 100
Joined: 2014-07-21, 22:37
Location: DG

Re: Przemyślenia co do strojenia.

Post by dogbert »

Daroot wrote:Dzisiaj miałem w końcu trochę więcej czasu, włożyłem sondę AFR w tłumik w espace, dla przypomnienia to silnik 2.0 turbo.

Jak wiadomo, każdy silnik a raczej sterownik tego silnika benzynowego, pracuje w trybach open loop oraz closed loop. Dla przypomnienia, CL to tryb w którym ecu cały czas przygląda się czujnikowi tlenu, czyli popularnej sondzie lambdzie. W tym trybie ecu będzie cały czas dążył do lambda równej 1 czyli afr 14,7. Stechiometryczna mieszanka - wiadomo. Więc najgorzej ustawiona instalacja będzie po kalibracji w miarę chodziła. Oczywiście - odchyłka będzie skutkowała odstępstwami korekt krótkoterminowych cały czas, a w konsekwencji długoterminowych.
Panie, jeździ na gazie ? Jeździ. To po co drążyć :D Z gazem tak jest, że może wywalić kontrolkę bo to gaz. Ja już dwajścia lat gazy zakładam to wiem co mówie.

Mało komu się chce grzebać i ustawiać wszystko tak jak powinno być. Widziałem gazowników co po przejściu kalibracji dzwonili do klienta "gotowe można odbierać".
User avatar
SURU
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1854
Joined: 2012-10-11, 18:20
Location: Opole Lubelskie

Post by SURU »

A co jeśli byłaby ingerencja ecu benzynowego w sterownik LPG ? Wtedy sam mógłby wyłapać źle ustawiony gaz i wprowadzić korekty :) bo z tego co wiem problemy na benzynie zagazowanego auta właśnie biorą się w źle ustawionym gazie .
You Brought Two Too Many .
User avatar
Daroot
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 5646
Joined: 2009-02-07, 19:57
Location: Iława / Olsztyn
Contact:

Post by Daroot »

Dlatego powstał np Tech obd, który podgląda na bieżąco korekty sterownika benzynowego i wprowadza poprawki w sterowniku lpg.
Niestety w renault to nie działało, być może coś poprawili.

Na stronie producenta widniej: Automatyczne korekcje czasów wtrysku gazu LPG/CNG w czasie rzeczywistym na podstawie parametrów odczytywanych z magistrali OBD sterownika benzynowego

Bardzo pozytywnie brzmi, ale jak napisałem, w renault wyświetlało krzaki na desce przy podłączonym obd i temat odpuściłem.
Bywa że nie jestem szczery. Czasem zwyczajnie kłamię. Jestem próżny, pazerny, dbam tylko o swoje cztery litery. Bywam małostkowy, cyniczny i bezduszny - osądzam bez litości, bez serca i miłości
gines16v
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 146
Joined: 2010-11-01, 10:22
Location: Barlinek Zachpom

Post by gines16v »

A masz jakieś spostrzeżenia co do strojenia lpg w silniku 2.5 ? Też mam staga ale 10 letniego
STAG-300-6. Chętnie bym sam spróbował go ustawić bo u mnie niestety nie ma gazownika który ogarnia staga :rozpacz:
User avatar
Daroot
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 5646
Joined: 2009-02-07, 19:57
Location: Iława / Olsztyn
Contact:

Post by Daroot »

Stag to jeden z popularniejszych sterowników i chyba najłatwiejszych w konfiguracji, bardzo czytelny. 10 letni to trzeba by już przyjrzeć się wtryskom czy zajrzeć do reduktora, bo może tam masz gdzieś problem?
Bywa że nie jestem szczery. Czasem zwyczajnie kłamię. Jestem próżny, pazerny, dbam tylko o swoje cztery litery. Bywam małostkowy, cyniczny i bezduszny - osądzam bez litości, bez serca i miłości
Post Reply