Page 1 of 1

Pochylenie skręconych kół przednich

Posted: 2013-03-08, 14:55
by artho
Hej!
Zastanawia mnie ciekawa rzecz, którą dostrzegłem przy skręconych kołach w niektórych samochodach (patrz np. Safi V6 24V) czy też wiele BMW, dość dobrze widać o co mi chodzi tutaj:
http://otomoto.pl/chrysler-300c-3-0-crd ... 49762.html (drugie zdjęcie).
Mam na myśli pochylenie koła, górna częśc jakby bardziej odstaje od dolnej. Od czego to zależy? Jakieś specyficzne zawieszenie?

Posted: 2013-03-08, 15:50
by patrys4891
Jak kolumna mcpersona jest pochylona do tyłu (góra cofnięta) to jest taki efekt.
To daje perzą przyczepność przy pokonywaniu szybkich zakrętów.

Posted: 2013-03-11, 16:30
by matth
patrys4891, jeśli chodzi o ścisłość to pogarsza przyczepność w zakrętach. Najlepsza jest przy zawieszeniu wielowahaczowym, kiedy koło niemal zawsze ustawione jest pod katem prostym do drogi, niezależnie od pracy zawieszenia w pionie i skrętu kół.

Posted: 2013-03-11, 16:35
by patrys4891
No to w jakim celu robili by takie pochylenia?
Jak masz koło pod kątem prostym i szybko bierzesz zakręt, to właśnie tylko jednym brzegiem opony ze względu na przechył auta, odkształcenie opony itd.
Nie jestem specjalistą, ale na logikę to po co by w tych lepszych samochodach stosowali to pochylenie???

Posted: 2013-03-11, 17:37
by matth
patrys4891, a w jakich lepszych współczesnych autach z bardziej zaawansowanym zawieszeniem niż kolumna McPhersona zauważyłeś podobne zjawisko? Kolumna tej konstrukcji ma wiele zalet i niewiele wad. Jednak niezachowanie kąta pochylenia koła w stosunku do nawierzchni w skręcie to jedna z wad.

Jak bierzesz zakręt to samochód przechyla się przez to, że po jednej stronie zawieszenie jest zgniatane, a z drugiej rozciągane. Opony cały czas są prostopadle do nawierzchni - a przynajmniej taka jest idea. Przy skręconych przednich kołach tylko ich krawędzie trzymają Cię na drodze.

Posted: 2013-03-11, 18:59
by patrys4891
matth wrote: a w jakich lepszych współczesnych autach z bardziej zaawansowanym zawieszeniem niż kolumna McPhersona zauważyłeś podobne zjawisko?
Mercedesy, bmw, chrysler z linku. Wiesz nie interesowałem sie tym tematem aż tak bardzo.
matth wrote:Kolumna tej konstrukcji ma wiele zalet i niewiele wad
Jakie to zalety i wady?

Posted: 2013-03-11, 19:11
by matth
patrys4891, no tak, ale metka nie czyni produktu :) Mercedesy i Chryslery też mają McPhersony, bo przedni welowahacz jest drooogi.

Zalety zintegrowanej kolumny:
Tani w produkcji
Prosty w produkcji
Zajmuje bardzo mało miejsca
Wysoka trwałość
Możliwość zabudowania przedniego napędu

Wady
Nie trzyma geometrii kół w zbyt dużym zakresie pracy przez co auto nie grzeszy prowadzeniem.
Niska sztywność ogólna przedniego zawieszenia (stąd dokłada się rozpórki na kielichy itp).

McPherson zrewolucjonizował tanią motoryzację. Udało się zmontować przednie zawieszenie, całkiem niezłe i całkiem trwałe, zajmujące całkiem niewiele miejsca i umożliwiające wpasowanie przedniego napędu - który też jest tani. Przez lata wynalazek jest udoskonalany, ale dalej jest to rozwiązanie kompromisowe - dobre do masowej produkcji i jak widać się przyjęło :)

Posted: 2013-03-11, 20:01
by patrys4891
no tylko to chyba nie jest odpowiedź na pytanie. Chodzi o to co daje takie pochylenie kół.
Przy wielowahaczowym zawieszeniu też można uzyskać takie pochylenie przednich kół przy skręcie, tylko czemu to służy?

Posted: 2013-03-11, 20:32
by matth
Pytałeś o wady i zalety konstrukcji więc je podałem. Efektem ubocznym jest pochylenie koła, z którego wynika gorsze prowadzenie w zakrętach niż konstrukcji bardziej skomplikowanych gdzie można tego uniknąć.

Posted: 2013-03-13, 21:10
by kgb5
Koło w każdym (chyba) aucie podczas skręcania "kładzie się". Wpływ na to czy "kładzie się" bardziej, lub mniej ma dobranie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i kąta pochylenia sworznia zwrotnicy.

Posted: 2013-03-13, 21:18
by patrys4891
Nadal pozostaje pytanie:
Co daje to pochylenie kół?

Posted: 2013-03-13, 22:15
by kgb5
Przy skręcie raczej nic, a nawet pogorszałoby właściwości jezdne, ale jest to "efekt uboczny" zastosowania większych wartości podanych przeze mnie kątów, które wpływają na komfort jazdy. Ale pamiętajcie, że podczas normalej jazdy z prędkościami rzędzu nawet 50-60km/h skręt kół jest bardzo mały i nie uzyskacie takiego wychylenia koła.