Chłodzenie L7X

Sprawy związane z mechaniką

Moderators: SURU, Moderator

User avatar
Atropos
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1501
Joined: 2013-09-15, 11:39
Location: Ustroń

Chłodzenie L7X

Post by Atropos »

Wygląda na to, że będę się musiał zdoktoryzować w tym temacie, stąd kilka pytań:

- kiedy włączają się wentylatory na 1 bieg?
- kiedy włączają się wentylatory na 2 bieg ?
- któy czujnik daje steronikowi info o potrzebie uruchomienia wentylatorów/zmianie ich biegu? ?
- który bieg wentylatorów jest powiązany z uruchomieniem klimatyzacji?
- czy sprawne wentylatory sa w stanie utrzymać płyn we właściwej temperaturze w sytuacji zablokowania się termostatu na małym obiegu ?
User avatar
lesiu11
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 465
Joined: 2012-01-24, 23:18
Location: Legnica

Post by lesiu11 »

na chłodnicy, na króćcu dolnego węża jest taki termowłącznik, ma dwa zakresy pracy, jeden na pierwszy bieg a drugi na full. 87 stopni odpala pierwszy bieg i schładza do 77, jak nie da rady i temperatura wzrasta to przy 92 stopniach odpala wentylatory na full i schładza do 82, wtedy całkiem wyłącza wentylator i tak w kółko. Poza tym przy każdorazowym włączeniu klimatyzacji opala się pierwszy bieg wentylatorów bez względu na temperaturę i z tego co pamiętam zawsze chodzą dwa na raz, czy to na pierwszym czy na drugim biegu.

jeżeli termostat zawiesi się w pozycji zamknięty na mały obieg to temperatura będzie dążyć do przegrzania silnika, nie będzie obiegu w chłodnicy, zatem wentylatory nie będą miały wpływu. Przynajmniej ja tak to rozumuję.
Last edited by lesiu11 on 2017-06-26, 11:09, edited 1 time in total.
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

1 bieg wentylatorów włącza się w okolicy drugiej małej kreski ponad połową skali.
2 bieg włącza się jakoś w okolicy 3/4 skali
w naszych silnikach za sterowanie wiatrakami jest odpowiedzialny czujnik wkręcony w dół chłodnicy po jej lewej stronie. Jest on trzy pinowy i działa na zasadzie zwarcia do masy. Na wtyczce zawsze w dwóch pinach jest napięcie a trzeci to masa. Możesz sobie to posprawdzać robiąc zwarcia na tych pinach.
Po włączeniu klimy działa 1 bieg wentylatorów.
Wentylatory zawsze działają oba jednocześnie, są sterowane z czujnika na dole chłodnicy, potem sygnał idzie do trzech przekaźników w puszce po prawej stronie chłodnicy.
Oba wiatraki mają własne zasilanie i własny bezpiecznik w skrzynce przy lewym nadkolu.

Gdy termostat zablokuje się na małym obiegu, to płyn nie przepływa przez chłodnicę. Jak płyn nie przepływa przez chłodnicę to nie ma szans się schłodzić a czujnik w chłodnicy nie ma szans załączyć wiatraków.


p.s. Widzę że w trakcie mojego długiego pisania (bo musiałem klika rzeczy w międzyczasie ogarnąć w robocie) już się info powieliło, ale zostawiam :)
Last edited by patrys4891 on 2017-06-26, 11:15, edited 1 time in total.
User avatar
Atropos
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1501
Joined: 2013-09-15, 11:39
Location: Ustroń

Post by Atropos »

Serdecznie dziękuję za fachową pomoc Koledzy - za to cenię to Forum! Będę testował. Na chwilę obecną wydaje mi się, że nie włącza się drugi bieg. Przy włączeniu klimatyzacji wentylatory startują. W piątek jechałem autostradą do Bielska, gdy wjechałem w miasto w mały korek to dość szybko temperatura podskoczyła to 3/4 skali. Nie słyszałem wentylatorów, a na drugim biegu są dość wyraźnie słyszalne. Chwilę później znów wyskoczyłem na dwupas i temperatura szybko spadła do połowy skali. Gdy wjechałem do siebie na parking to temperatura była na drugiej małej kresce powyżej środka skali. O ile dobrze kojarzę, to zazwyczaj w takiej sytuacji po wyłączeniu silnika jeszcze jakiś czas wetylatory pracowały, a tym razem była cisza. Zrobię dziś test fizyczny i na parkingu postoję chwilę bez klimy, zobaczymy so się będzie działo. Podczas jazdy wszystko jest ok.
Last edited by Atropos on 2017-06-26, 11:46, edited 1 time in total.
User avatar
SURU
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1854
Joined: 2012-10-11, 18:20
Location: Opole Lubelskie

Post by SURU »

U mnie w 2.2dt oraz 2.0 16V wentylatory pracują zawsze jeszcze jakiś czas po zgaszeniu auta . Myślę ,że odpowiada za to przekaźnik który jest w puszce po prawej przy chłodnicy . Myślę ,że u Ciebie powinno być podobnie . A może u Ciebie od razu wchodzą na 2 bieg pomijając pierwszy :szok:
You Brought Two Too Many .
User avatar
Atropos
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1501
Joined: 2013-09-15, 11:39
Location: Ustroń

Post by Atropos »

Rozumiem, że mówimy o czujniku 5 ?

http://www.catcar.info/renault/?lang=en ... g3Qg%3D%3D

Przekaźnik 7 jest od czego ?
User avatar
lesiu11
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 465
Joined: 2012-01-24, 23:18
Location: Legnica

Post by lesiu11 »

tak, to czujnik nr 5

a to nr 1 to puszka na przekaźniki, tam siedzą przekaźniki od wentylatorów nr 7
Last edited by lesiu11 on 2017-06-26, 11:50, edited 1 time in total.
User avatar
Atropos
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1501
Joined: 2013-09-15, 11:39
Location: Ustroń

Post by Atropos »

Czyli ta puszka jest gdzieś przy wentylatorach na dole, a w środku są dwa przekaźniki nr 7 ?
User avatar
SURU
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1854
Joined: 2012-10-11, 18:20
Location: Opole Lubelskie

Post by SURU »

Tak , po prawej stronie .
You Brought Two Too Many .
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

W puszce są trzy przekaźniki, które sa sterowane z czujnika (5 na schemacie).
Na początek odepnij wtyczkę od czujnika i pozwieraj piny i zobacz jaki będzie efekt. Tam jest 2x + i jedna masa. Zwarcie jednego + do masy do 1 bieg a zwarcie drugiego do masy (lub dwóch na raz) to uzyskasz 2 bieg. Jak zewrzesz dwa plusy ze sobą to nic złego się nie stanie, więc bez obaw.
To najprostszy test.
Jak wszystko działa ok, to w sumie pozostaje tylko czujnik, lub sama wtyczka, w której ja miałem już wyrobione piny i nie zawsze kontaktowało.
Last edited by patrys4891 on 2017-06-26, 12:24, edited 1 time in total.
User avatar
Atropos
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1501
Joined: 2013-09-15, 11:39
Location: Ustroń

Post by Atropos »

To co wiem:

- wentylatory pracują obydwa
- po włączeniu klimy włącza się pierwszy bieg
- bez włączenia klimy przy odpowiedniej temperaturze również włącza się pierwszy bieg

Nie starczyło mi więcej czasu, żeby czekać aż temp. wzrośnie i sprawdzić czy włączy się drugi bieg.

Pytania:

- czy chłodzenie silnika po jego wyłączeniu działa tylko na drugim biegu czy również na pierwszym ?

- jeśli faktycznie byłby problem z drugim biegiem, to powodować to może wtyczka i czujnik ,czy coś jeszcze?

- zakładając temat czujnika/wtyczki - czy clip może coś pokazać w tym temacie ?
Last edited by Atropos on 2017-06-26, 18:17, edited 1 time in total.
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

Clip nic nie pokaże.
Wyjmij wtyczkę i sprawdź czy są oba biegi.
Czujnik zwiera najpierw jeden pin z drugim a potem dołącza trzeci. Zależy to tylko od temperatury i wiatraki będą działać niezależnie czy jest zaplon.
User avatar
Daroot
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 5646
Joined: 2009-02-07, 19:57
Location: Iława / Olsztyn
Contact:

Post by Daroot »

Jak podłączy clipa, to może przetestować jeden wentylator, drugi oraz pierwszy i drugi bieg.
Bywa że nie jestem szczery. Czasem zwyczajnie kłamię. Jestem próżny, pazerny, dbam tylko o swoje cztery litery. Bywam małostkowy, cyniczny i bezduszny - osądzam bez litości, bez serca i miłości
User avatar
Atropos
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1501
Joined: 2013-09-15, 11:39
Location: Ustroń

Post by Atropos »

Czyli trzeba się wybrać do Knurowa :)
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

Atropos wrote:Czyli trzeba się wybrać do Knurowa :)
Samo odpalenie kompa i Clipa trwa dłużej niż sprawdzenie bezpośrednio na wtyczce...
User avatar
SURU
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1854
Joined: 2012-10-11, 18:20
Location: Opole Lubelskie

Post by SURU »

patrys4891 wrote: za sterowanie wiatrakami jest odpowiedzialny czujnik wkręcony w dół chłodnicy
a więc trzeba dokładnie obejrzeć ten czujnik . Atropos a jak chcesz sprawdzić czy działa drugi bieg ? Tu musi być naprawdę motor zagrzany ... zazwyczaj pierwszy bieg ochładza płyn i temp dalej nie rośnie .
You Brought Two Too Many .
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

W tym czujniku nie ma co oglądać. Jedynie można go wykręcić, wrzucić go gotującej się wody i słuchać ile razy kliknie, albo miernikiem mierzy czy zamyka oba obwody.
User avatar
Atropos
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 1501
Joined: 2013-09-15, 11:39
Location: Ustroń

Post by Atropos »

Wnioski po trasie:

- podczas jazdy temperatura jest minimalnie powyżej drugiej grubej kreski, zazwyczaj była minimalnie poniżej
- na dłuższych światłach czy w korku rośnie do 2-3 małej kreski powyżej drugiej grubiej
- wentylatory włączają się zaraz powyżej 3 małej kreski powyżej drugiej grubej i schaładzają do 2 małej
- w sytuacji jak wyżej wentylatory schładzają silnik również po wyłączeniu silnika


Wygląda na to, że wszystko działa, tylko przy wyższych temperaturach niż zawsze - wcześniej nigdy temperatrura nie rosła mi powyżej 2 małej kreski. Czy dobrze myślę, że w zsadzie jedyną przyczyną może być ten czujnik w chłodnicy, który daje błędne info? Chyba, że z chłodzeniem wszystko działa dobrze, a szwankuje czujnik, który daje info na zegary...
Last edited by Atropos on 2017-06-28, 07:57, edited 1 time in total.
User avatar
patrys4891
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 3559
Joined: 2012-05-07, 14:41
Location: Warszawa

Post by patrys4891 »

Jeżeli to takie przesunięcie, to faktycznie może to być czujnik dający info na deskę.
Na razie bym sie nie przejmował, jeździł i obserwował.
User avatar
lesiu11
Forumowicz
Forumowicz
Posts: 465
Joined: 2012-01-24, 23:18
Location: Legnica

Post by lesiu11 »

Atropos, liczysz tą kreskę zerową (jak wskaźnik leży nieruchomo) jako jeden czy zero??

Jak jadę normalnie bez zatrzymywania się na światłach to temperatura jest poniżej tej drugiej grubej krechy. Jak stoję w korku to wskazówka szybuje na drugą-trzecią małą kreskę powyżej drugiej grubej i tak oscyluje mniej więcej.
Post Reply