Chłodzenie L7X
Chłodzenie L7X
Wygląda na to, że będę się musiał zdoktoryzować w tym temacie, stąd kilka pytań:
- kiedy włączają się wentylatory na 1 bieg?
- kiedy włączają się wentylatory na 2 bieg ?
- któy czujnik daje steronikowi info o potrzebie uruchomienia wentylatorów/zmianie ich biegu? ?
- który bieg wentylatorów jest powiązany z uruchomieniem klimatyzacji?
- czy sprawne wentylatory sa w stanie utrzymać płyn we właściwej temperaturze w sytuacji zablokowania się termostatu na małym obiegu ?
- kiedy włączają się wentylatory na 1 bieg?
- kiedy włączają się wentylatory na 2 bieg ?
- któy czujnik daje steronikowi info o potrzebie uruchomienia wentylatorów/zmianie ich biegu? ?
- który bieg wentylatorów jest powiązany z uruchomieniem klimatyzacji?
- czy sprawne wentylatory sa w stanie utrzymać płyn we właściwej temperaturze w sytuacji zablokowania się termostatu na małym obiegu ?
na chłodnicy, na króćcu dolnego węża jest taki termowłącznik, ma dwa zakresy pracy, jeden na pierwszy bieg a drugi na full. 87 stopni odpala pierwszy bieg i schładza do 77, jak nie da rady i temperatura wzrasta to przy 92 stopniach odpala wentylatory na full i schładza do 82, wtedy całkiem wyłącza wentylator i tak w kółko. Poza tym przy każdorazowym włączeniu klimatyzacji opala się pierwszy bieg wentylatorów bez względu na temperaturę i z tego co pamiętam zawsze chodzą dwa na raz, czy to na pierwszym czy na drugim biegu.
jeżeli termostat zawiesi się w pozycji zamknięty na mały obieg to temperatura będzie dążyć do przegrzania silnika, nie będzie obiegu w chłodnicy, zatem wentylatory nie będą miały wpływu. Przynajmniej ja tak to rozumuję.
jeżeli termostat zawiesi się w pozycji zamknięty na mały obieg to temperatura będzie dążyć do przegrzania silnika, nie będzie obiegu w chłodnicy, zatem wentylatory nie będą miały wpływu. Przynajmniej ja tak to rozumuję.
Last edited by lesiu11 on 2017-06-26, 11:09, edited 1 time in total.
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa
1 bieg wentylatorów włącza się w okolicy drugiej małej kreski ponad połową skali.
2 bieg włącza się jakoś w okolicy 3/4 skali
w naszych silnikach za sterowanie wiatrakami jest odpowiedzialny czujnik wkręcony w dół chłodnicy po jej lewej stronie. Jest on trzy pinowy i działa na zasadzie zwarcia do masy. Na wtyczce zawsze w dwóch pinach jest napięcie a trzeci to masa. Możesz sobie to posprawdzać robiąc zwarcia na tych pinach.
Po włączeniu klimy działa 1 bieg wentylatorów.
Wentylatory zawsze działają oba jednocześnie, są sterowane z czujnika na dole chłodnicy, potem sygnał idzie do trzech przekaźników w puszce po prawej stronie chłodnicy.
Oba wiatraki mają własne zasilanie i własny bezpiecznik w skrzynce przy lewym nadkolu.
Gdy termostat zablokuje się na małym obiegu, to płyn nie przepływa przez chłodnicę. Jak płyn nie przepływa przez chłodnicę to nie ma szans się schłodzić a czujnik w chłodnicy nie ma szans załączyć wiatraków.
p.s. Widzę że w trakcie mojego długiego pisania (bo musiałem klika rzeczy w międzyczasie ogarnąć w robocie) już się info powieliło, ale zostawiam
2 bieg włącza się jakoś w okolicy 3/4 skali
w naszych silnikach za sterowanie wiatrakami jest odpowiedzialny czujnik wkręcony w dół chłodnicy po jej lewej stronie. Jest on trzy pinowy i działa na zasadzie zwarcia do masy. Na wtyczce zawsze w dwóch pinach jest napięcie a trzeci to masa. Możesz sobie to posprawdzać robiąc zwarcia na tych pinach.
Po włączeniu klimy działa 1 bieg wentylatorów.
Wentylatory zawsze działają oba jednocześnie, są sterowane z czujnika na dole chłodnicy, potem sygnał idzie do trzech przekaźników w puszce po prawej stronie chłodnicy.
Oba wiatraki mają własne zasilanie i własny bezpiecznik w skrzynce przy lewym nadkolu.
Gdy termostat zablokuje się na małym obiegu, to płyn nie przepływa przez chłodnicę. Jak płyn nie przepływa przez chłodnicę to nie ma szans się schłodzić a czujnik w chłodnicy nie ma szans załączyć wiatraków.
p.s. Widzę że w trakcie mojego długiego pisania (bo musiałem klika rzeczy w międzyczasie ogarnąć w robocie) już się info powieliło, ale zostawiam

Last edited by patrys4891 on 2017-06-26, 11:15, edited 1 time in total.
Serdecznie dziękuję za fachową pomoc Koledzy - za to cenię to Forum! Będę testował. Na chwilę obecną wydaje mi się, że nie włącza się drugi bieg. Przy włączeniu klimatyzacji wentylatory startują. W piątek jechałem autostradą do Bielska, gdy wjechałem w miasto w mały korek to dość szybko temperatura podskoczyła to 3/4 skali. Nie słyszałem wentylatorów, a na drugim biegu są dość wyraźnie słyszalne. Chwilę później znów wyskoczyłem na dwupas i temperatura szybko spadła do połowy skali. Gdy wjechałem do siebie na parking to temperatura była na drugiej małej kresce powyżej środka skali. O ile dobrze kojarzę, to zazwyczaj w takiej sytuacji po wyłączeniu silnika jeszcze jakiś czas wetylatory pracowały, a tym razem była cisza. Zrobię dziś test fizyczny i na parkingu postoję chwilę bez klimy, zobaczymy so się będzie działo. Podczas jazdy wszystko jest ok.
Last edited by Atropos on 2017-06-26, 11:46, edited 1 time in total.
U mnie w 2.2dt oraz 2.0 16V wentylatory pracują zawsze jeszcze jakiś czas po zgaszeniu auta . Myślę ,że odpowiada za to przekaźnik który jest w puszce po prawej przy chłodnicy . Myślę ,że u Ciebie powinno być podobnie . A może u Ciebie od razu wchodzą na 2 bieg pomijając pierwszy 

You Brought Two Too Many .
Rozumiem, że mówimy o czujniku 5 ?
http://www.catcar.info/renault/?lang=en ... g3Qg%3D%3D
Przekaźnik 7 jest od czego ?
http://www.catcar.info/renault/?lang=en ... g3Qg%3D%3D
Przekaźnik 7 jest od czego ?
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa
W puszce są trzy przekaźniki, które sa sterowane z czujnika (5 na schemacie).
Na początek odepnij wtyczkę od czujnika i pozwieraj piny i zobacz jaki będzie efekt. Tam jest 2x + i jedna masa. Zwarcie jednego + do masy do 1 bieg a zwarcie drugiego do masy (lub dwóch na raz) to uzyskasz 2 bieg. Jak zewrzesz dwa plusy ze sobą to nic złego się nie stanie, więc bez obaw.
To najprostszy test.
Jak wszystko działa ok, to w sumie pozostaje tylko czujnik, lub sama wtyczka, w której ja miałem już wyrobione piny i nie zawsze kontaktowało.
Na początek odepnij wtyczkę od czujnika i pozwieraj piny i zobacz jaki będzie efekt. Tam jest 2x + i jedna masa. Zwarcie jednego + do masy do 1 bieg a zwarcie drugiego do masy (lub dwóch na raz) to uzyskasz 2 bieg. Jak zewrzesz dwa plusy ze sobą to nic złego się nie stanie, więc bez obaw.
To najprostszy test.
Jak wszystko działa ok, to w sumie pozostaje tylko czujnik, lub sama wtyczka, w której ja miałem już wyrobione piny i nie zawsze kontaktowało.
Last edited by patrys4891 on 2017-06-26, 12:24, edited 1 time in total.
To co wiem:
- wentylatory pracują obydwa
- po włączeniu klimy włącza się pierwszy bieg
- bez włączenia klimy przy odpowiedniej temperaturze również włącza się pierwszy bieg
Nie starczyło mi więcej czasu, żeby czekać aż temp. wzrośnie i sprawdzić czy włączy się drugi bieg.
Pytania:
- czy chłodzenie silnika po jego wyłączeniu działa tylko na drugim biegu czy również na pierwszym ?
- jeśli faktycznie byłby problem z drugim biegiem, to powodować to może wtyczka i czujnik ,czy coś jeszcze?
- zakładając temat czujnika/wtyczki - czy clip może coś pokazać w tym temacie ?
- wentylatory pracują obydwa
- po włączeniu klimy włącza się pierwszy bieg
- bez włączenia klimy przy odpowiedniej temperaturze również włącza się pierwszy bieg
Nie starczyło mi więcej czasu, żeby czekać aż temp. wzrośnie i sprawdzić czy włączy się drugi bieg.
Pytania:
- czy chłodzenie silnika po jego wyłączeniu działa tylko na drugim biegu czy również na pierwszym ?
- jeśli faktycznie byłby problem z drugim biegiem, to powodować to może wtyczka i czujnik ,czy coś jeszcze?
- zakładając temat czujnika/wtyczki - czy clip może coś pokazać w tym temacie ?
Last edited by Atropos on 2017-06-26, 18:17, edited 1 time in total.
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa
a więc trzeba dokładnie obejrzeć ten czujnik . Atropos a jak chcesz sprawdzić czy działa drugi bieg ? Tu musi być naprawdę motor zagrzany ... zazwyczaj pierwszy bieg ochładza płyn i temp dalej nie rośnie .patrys4891 wrote: za sterowanie wiatrakami jest odpowiedzialny czujnik wkręcony w dół chłodnicy
You Brought Two Too Many .
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa
Wnioski po trasie:
- podczas jazdy temperatura jest minimalnie powyżej drugiej grubej kreski, zazwyczaj była minimalnie poniżej
- na dłuższych światłach czy w korku rośnie do 2-3 małej kreski powyżej drugiej grubiej
- wentylatory włączają się zaraz powyżej 3 małej kreski powyżej drugiej grubej i schaładzają do 2 małej
- w sytuacji jak wyżej wentylatory schładzają silnik również po wyłączeniu silnika
Wygląda na to, że wszystko działa, tylko przy wyższych temperaturach niż zawsze - wcześniej nigdy temperatrura nie rosła mi powyżej 2 małej kreski. Czy dobrze myślę, że w zsadzie jedyną przyczyną może być ten czujnik w chłodnicy, który daje błędne info? Chyba, że z chłodzeniem wszystko działa dobrze, a szwankuje czujnik, który daje info na zegary...
- podczas jazdy temperatura jest minimalnie powyżej drugiej grubej kreski, zazwyczaj była minimalnie poniżej
- na dłuższych światłach czy w korku rośnie do 2-3 małej kreski powyżej drugiej grubiej
- wentylatory włączają się zaraz powyżej 3 małej kreski powyżej drugiej grubej i schaładzają do 2 małej
- w sytuacji jak wyżej wentylatory schładzają silnik również po wyłączeniu silnika
Wygląda na to, że wszystko działa, tylko przy wyższych temperaturach niż zawsze - wcześniej nigdy temperatrura nie rosła mi powyżej 2 małej kreski. Czy dobrze myślę, że w zsadzie jedyną przyczyną może być ten czujnik w chłodnicy, który daje błędne info? Chyba, że z chłodzeniem wszystko działa dobrze, a szwankuje czujnik, który daje info na zegary...
Last edited by Atropos on 2017-06-28, 07:57, edited 1 time in total.
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa
Atropos, liczysz tą kreskę zerową (jak wskaźnik leży nieruchomo) jako jeden czy zero??
Jak jadę normalnie bez zatrzymywania się na światłach to temperatura jest poniżej tej drugiej grubej krechy. Jak stoję w korku to wskazówka szybuje na drugą-trzecią małą kreskę powyżej drugiej grubej i tak oscyluje mniej więcej.
Jak jadę normalnie bez zatrzymywania się na światłach to temperatura jest poniżej tej drugiej grubej krechy. Jak stoję w korku to wskazówka szybuje na drugą-trzecią małą kreskę powyżej drugiej grubej i tak oscyluje mniej więcej.