Page 1 of 5

Chłodzenie L7X

Posted: 2017-06-26, 10:59
by Atropos
Wygląda na to, że będę się musiał zdoktoryzować w tym temacie, stąd kilka pytań:

- kiedy włączają się wentylatory na 1 bieg?
- kiedy włączają się wentylatory na 2 bieg ?
- któy czujnik daje steronikowi info o potrzebie uruchomienia wentylatorów/zmianie ich biegu? ?
- który bieg wentylatorów jest powiązany z uruchomieniem klimatyzacji?
- czy sprawne wentylatory sa w stanie utrzymać płyn we właściwej temperaturze w sytuacji zablokowania się termostatu na małym obiegu ?

Posted: 2017-06-26, 11:08
by lesiu11
na chłodnicy, na króćcu dolnego węża jest taki termowłącznik, ma dwa zakresy pracy, jeden na pierwszy bieg a drugi na full. 87 stopni odpala pierwszy bieg i schładza do 77, jak nie da rady i temperatura wzrasta to przy 92 stopniach odpala wentylatory na full i schładza do 82, wtedy całkiem wyłącza wentylator i tak w kółko. Poza tym przy każdorazowym włączeniu klimatyzacji opala się pierwszy bieg wentylatorów bez względu na temperaturę i z tego co pamiętam zawsze chodzą dwa na raz, czy to na pierwszym czy na drugim biegu.

jeżeli termostat zawiesi się w pozycji zamknięty na mały obieg to temperatura będzie dążyć do przegrzania silnika, nie będzie obiegu w chłodnicy, zatem wentylatory nie będą miały wpływu. Przynajmniej ja tak to rozumuję.

Posted: 2017-06-26, 11:13
by patrys4891
1 bieg wentylatorów włącza się w okolicy drugiej małej kreski ponad połową skali.
2 bieg włącza się jakoś w okolicy 3/4 skali
w naszych silnikach za sterowanie wiatrakami jest odpowiedzialny czujnik wkręcony w dół chłodnicy po jej lewej stronie. Jest on trzy pinowy i działa na zasadzie zwarcia do masy. Na wtyczce zawsze w dwóch pinach jest napięcie a trzeci to masa. Możesz sobie to posprawdzać robiąc zwarcia na tych pinach.
Po włączeniu klimy działa 1 bieg wentylatorów.
Wentylatory zawsze działają oba jednocześnie, są sterowane z czujnika na dole chłodnicy, potem sygnał idzie do trzech przekaźników w puszce po prawej stronie chłodnicy.
Oba wiatraki mają własne zasilanie i własny bezpiecznik w skrzynce przy lewym nadkolu.

Gdy termostat zablokuje się na małym obiegu, to płyn nie przepływa przez chłodnicę. Jak płyn nie przepływa przez chłodnicę to nie ma szans się schłodzić a czujnik w chłodnicy nie ma szans załączyć wiatraków.


p.s. Widzę że w trakcie mojego długiego pisania (bo musiałem klika rzeczy w międzyczasie ogarnąć w robocie) już się info powieliło, ale zostawiam :)

Posted: 2017-06-26, 11:24
by Atropos
Serdecznie dziękuję za fachową pomoc Koledzy - za to cenię to Forum! Będę testował. Na chwilę obecną wydaje mi się, że nie włącza się drugi bieg. Przy włączeniu klimatyzacji wentylatory startują. W piątek jechałem autostradą do Bielska, gdy wjechałem w miasto w mały korek to dość szybko temperatura podskoczyła to 3/4 skali. Nie słyszałem wentylatorów, a na drugim biegu są dość wyraźnie słyszalne. Chwilę później znów wyskoczyłem na dwupas i temperatura szybko spadła do połowy skali. Gdy wjechałem do siebie na parking to temperatura była na drugiej małej kresce powyżej środka skali. O ile dobrze kojarzę, to zazwyczaj w takiej sytuacji po wyłączeniu silnika jeszcze jakiś czas wetylatory pracowały, a tym razem była cisza. Zrobię dziś test fizyczny i na parkingu postoję chwilę bez klimy, zobaczymy so się będzie działo. Podczas jazdy wszystko jest ok.

Posted: 2017-06-26, 11:41
by SURU
U mnie w 2.2dt oraz 2.0 16V wentylatory pracują zawsze jeszcze jakiś czas po zgaszeniu auta . Myślę ,że odpowiada za to przekaźnik który jest w puszce po prawej przy chłodnicy . Myślę ,że u Ciebie powinno być podobnie . A może u Ciebie od razu wchodzą na 2 bieg pomijając pierwszy :szok:

Posted: 2017-06-26, 11:48
by Atropos
Rozumiem, że mówimy o czujniku 5 ?

http://www.catcar.info/renault/?lang=en ... g3Qg%3D%3D

Przekaźnik 7 jest od czego ?

Posted: 2017-06-26, 11:50
by lesiu11
tak, to czujnik nr 5

a to nr 1 to puszka na przekaźniki, tam siedzą przekaźniki od wentylatorów nr 7

Posted: 2017-06-26, 11:58
by Atropos
Czyli ta puszka jest gdzieś przy wentylatorach na dole, a w środku są dwa przekaźniki nr 7 ?

Posted: 2017-06-26, 12:01
by SURU
Tak , po prawej stronie .

Posted: 2017-06-26, 12:23
by patrys4891
W puszce są trzy przekaźniki, które sa sterowane z czujnika (5 na schemacie).
Na początek odepnij wtyczkę od czujnika i pozwieraj piny i zobacz jaki będzie efekt. Tam jest 2x + i jedna masa. Zwarcie jednego + do masy do 1 bieg a zwarcie drugiego do masy (lub dwóch na raz) to uzyskasz 2 bieg. Jak zewrzesz dwa plusy ze sobą to nic złego się nie stanie, więc bez obaw.
To najprostszy test.
Jak wszystko działa ok, to w sumie pozostaje tylko czujnik, lub sama wtyczka, w której ja miałem już wyrobione piny i nie zawsze kontaktowało.

Posted: 2017-06-26, 17:16
by Atropos
To co wiem:

- wentylatory pracują obydwa
- po włączeniu klimy włącza się pierwszy bieg
- bez włączenia klimy przy odpowiedniej temperaturze również włącza się pierwszy bieg

Nie starczyło mi więcej czasu, żeby czekać aż temp. wzrośnie i sprawdzić czy włączy się drugi bieg.

Pytania:

- czy chłodzenie silnika po jego wyłączeniu działa tylko na drugim biegu czy również na pierwszym ?

- jeśli faktycznie byłby problem z drugim biegiem, to powodować to może wtyczka i czujnik ,czy coś jeszcze?

- zakładając temat czujnika/wtyczki - czy clip może coś pokazać w tym temacie ?

Posted: 2017-06-26, 20:44
by patrys4891
Clip nic nie pokaże.
Wyjmij wtyczkę i sprawdź czy są oba biegi.
Czujnik zwiera najpierw jeden pin z drugim a potem dołącza trzeci. Zależy to tylko od temperatury i wiatraki będą działać niezależnie czy jest zaplon.

Posted: 2017-06-26, 21:09
by Daroot
Jak podłączy clipa, to może przetestować jeden wentylator, drugi oraz pierwszy i drugi bieg.

Posted: 2017-06-26, 21:37
by Atropos
Czyli trzeba się wybrać do Knurowa :)

Posted: 2017-06-27, 07:40
by patrys4891
Atropos wrote:Czyli trzeba się wybrać do Knurowa :)
Samo odpalenie kompa i Clipa trwa dłużej niż sprawdzenie bezpośrednio na wtyczce...

Posted: 2017-06-27, 13:22
by SURU
patrys4891 wrote: za sterowanie wiatrakami jest odpowiedzialny czujnik wkręcony w dół chłodnicy
a więc trzeba dokładnie obejrzeć ten czujnik . Atropos a jak chcesz sprawdzić czy działa drugi bieg ? Tu musi być naprawdę motor zagrzany ... zazwyczaj pierwszy bieg ochładza płyn i temp dalej nie rośnie .

Posted: 2017-06-27, 13:41
by patrys4891
W tym czujniku nie ma co oglądać. Jedynie można go wykręcić, wrzucić go gotującej się wody i słuchać ile razy kliknie, albo miernikiem mierzy czy zamyka oba obwody.

Posted: 2017-06-28, 07:56
by Atropos
Wnioski po trasie:

- podczas jazdy temperatura jest minimalnie powyżej drugiej grubej kreski, zazwyczaj była minimalnie poniżej
- na dłuższych światłach czy w korku rośnie do 2-3 małej kreski powyżej drugiej grubiej
- wentylatory włączają się zaraz powyżej 3 małej kreski powyżej drugiej grubej i schaładzają do 2 małej
- w sytuacji jak wyżej wentylatory schładzają silnik również po wyłączeniu silnika


Wygląda na to, że wszystko działa, tylko przy wyższych temperaturach niż zawsze - wcześniej nigdy temperatrura nie rosła mi powyżej 2 małej kreski. Czy dobrze myślę, że w zsadzie jedyną przyczyną może być ten czujnik w chłodnicy, który daje błędne info? Chyba, że z chłodzeniem wszystko działa dobrze, a szwankuje czujnik, który daje info na zegary...

Posted: 2017-06-28, 08:03
by patrys4891
Jeżeli to takie przesunięcie, to faktycznie może to być czujnik dający info na deskę.
Na razie bym sie nie przejmował, jeździł i obserwował.

Posted: 2017-06-28, 08:06
by lesiu11
Atropos, liczysz tą kreskę zerową (jak wskaźnik leży nieruchomo) jako jeden czy zero??

Jak jadę normalnie bez zatrzymywania się na światłach to temperatura jest poniżej tej drugiej grubej krechy. Jak stoję w korku to wskazówka szybuje na drugą-trzecią małą kreskę powyżej drugiej grubej i tak oscyluje mniej więcej.